غذای بلدرچین

غذای بلدرچین

غذای بلدرچین

غذای بلدرچین

در این مقاله سعی شده نیازهای غذای بلدرچین ها را تشریح گردد. همه طیور و پرندگان پروازی نیاز به تغذیه کامل دارند. بلدرچین ها مانند تمام موجودات زمین نیازمند به غذا و خوراک هستند. غذاهای مورد نیاز بلدرچین ها باید انرژی بدن انها را تامین کند. محتویات تغذیه عبارتند از پروتئین، انرژی، آب، ویتامین و مواد معدنی و دیگر مواد مغذی که برای رشد مناسب، تولید تخم و سلامتی پرنده لازم میباشد. جیره میبایست محتوی مواد مغذی مناسب باشد که بتواند تولید بلدرچین های مولد را افزایش دهد.
اگرچه تمامی این اقلام ضروری هستند،‌ اما آب کافی، به عنوان مهم‌ترین ماده‌ غذایی محسوب می‌گردد. آب پاکیزه و تمیز بایستی به طور منظم و دائم به خصوص تحت شرایط گرم و مرطوب در اختیار بلدرچین ها باشد، بلدرچین حداقل ۲ برابر وزن خودش آب مصرف میکند و برابر با وزن خویش نیازمند غذا بر حسب ماده خشک هستند. در صورت مصرف قدری نمک اضافی در جیره یا در فصول خشک سال میزان نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد.

بلدرچین های جوان که برای تولید گوشت پرورش داده میشوند نسبت به بلدرچین هایی که برای تولید تخم پرورش داده میشوند تغذیه متفاوتی دارند، بلدرچین نوع گوشتی جثه بزرگتری دارد و سریع تر از بلدرچین هایی که برای اهداف پرواری رشد داده شده اند ، افزایش وزن پیدا می کنند. برای آشنایی بیشتر با غذای بلدرچین در این مطلب با قفس بلدرچین همراه باشید. این مطلب ۵ دقیقه از وقت شما را به خود اختصاص خواهد داد.

شرایط غذایی و دان بلدرچین

برای جوجه های بلدرچین حدودا تا ۶ هفتگی باید از دان استارتر استفاده نمایید. استارتر دارای بالاترین سطح از پروتئین است که یک بلدرچین در طول عمر خود دریافت می کند. با بالا رفتن سن جوجه ها، نیازهای آنها برای بیشتر مواد مغذی کاهش می یابد، از جمله پروتئین رژیمی اما نیاز آن ها به انرژی بیشتر میشود. چند روز قبل از آنکه دوره تخمگذاری آغاز شود، یک رژیم غذایی تخم گذار را برای آن ها عرضه کنید تا زمانی که دوره تخم گذاریشان را کامل کنند.

رژیم غذایی صحیح برای بلدرچین ها

رژیم غذایی صحیح را برای بلدرچین ها در نظر بگیرید، بلدرچین هایی که برای تولید تخم پرورش داده میشوند با رژیم های تخم گذاری تغذیه می شوند نه با رژیم های پایان دهنده در غیر اینصورت شما تولید تخم کاهش یافته و تخم های پوست نازک را مشاهده خواهید کرد. غذای بلدرچین در رژیم ها متفاوت است.

غذای بلدرچین

میزان مصرف خوراک بلدرچین ماده

یک بلدرچین تخمگذار در حال تولید تخم می تواند بطور میانگین تا ۸۵ گرم دان در یک روز مصرف کند در حالی که با حداقل ۳۰ گرم دان در روز نیز میتواند زنده بماند. بنابراین دان مورد نیاز بلدرچین باید تامین شود تا پرنده بتواند ظرفیت های خود مثل تخم گذاری خوب و… را بروز دهد. معمولاً بین میزان غذایی که یک بلدرچین آزادانه مصرف می کند و میزان غذایی که به آن نیاز دارد فاصله وجود دارد بنابراین نیاز با مصرف غذا در سنین مختلف و نوع نر و ماده این پرنده متفاوت است.

تامین احتیاجات واقعی نه تنها از لحاظ اقتصادی مهم است بلکه در سلامت گله بلدرچین نیز نقش بسزایی دارد. تهیه جیره و نوع مواد تشکیل دهنده دان باید بر اصل احتیاجات بدن استوار باشد و کاملا علمی صورت پذیرد. تحقیقات زیادی توسط اصلاح نژاد کنندگان بلدرچین صورت گرفته و نیاز این پرندگان تعیین گردیده و به صورت جداولی در اختیار متخصصین قرار می گیرد تا بتوانند با رجوع به این جداول به آسانی جیره های کاملی را تنظیم نمایند. میزان مصرف غذای بلدرچین بسیار حائز اهمیت است.

تغذیه صحیح بلدرچین برای رشد

بلدرچین به تغذیه صحیح برای رشد، تشکیل استخوان ها، رشد پر و سلامتی نیاز دارد. در یک تحقیق تاثیر زمان تغذیه بر خصوصیات تولید مثل بلدرچین ژاپنی مطالعه شد. نتایج نشان داد وزن پرندگان در اثر تغذیه در ساعات بعد از ظهر [ ۱۴ تا ۲۲ شب ] نسبت به تغذیه صبح [ ۶ تا ۱۴ ظهر ] بیشتر است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که بلدرچین در زمان تخم گذاری بیشتر از مواقع دیگر غذا مصرف می کند چون حدود ۷۰ درصد تخم گذاری بلدرچین ژاپنی در بعد از ظهر است. بنابراین افزایش وزن بدن آنها در نتیجه تغییر زمان تغذیه از صبح به بعد از ظهر می تواند به دلیل مصرف بیشتر غذا باشد.

علاوه بر تغذیه چه عواملی بر رشد بلدرچین موثر است؟

علاوه بر تغذیه بلدرچین عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که در هنگام پرورش این پرنده باید به آن توجه کنید. فضا و شرایط نگهداری، بیماری ها و خطرات احتمالی از دیگر عواملی است که در زمان پرورش بلدرچین باید به انها توجه وافری داشته باشید. جدی نگرفتن هر کدام از عوامل گفته شده می تواند شما را متحمل ضررهای زیادی کند. توصیه می کنیم عوامل تغذیه، فضا و شرایط نگهداری، بیماری ها و خطرات احتمالی را به طور جدی پیگیری کنید.

منبع مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *